Cookies

We gebruiken cookies om de beste ervaring op onze website te bieden. Kijk hier voor meer informatie over welke cookies we gebruiken of om deze uit te schakelen in de instellingen. - Bekijk cookie instellingen

De Binnenhaven

De Binnenhaven biedt onderwijs en begeleiding aan leerlingen die thuiszitten of het risico lopen om thuis te komen zitten. Dit geldt voor leerlingen van Focus Beroepsacademie, Portus-scholen en het Zuidergymnasium. Gevestigd aan de Grift 30 in Rotterdam, naast Portus Meridiem, beschikt De Binnenhaven over twaalf plekken, verdeeld over twee sfeervolle lokalen, een gezellige huiskamer en een creatieve ruimte. Daarnaast kunnen leerlingen ook geholpen worden via een ambulant traject.

Werkwijze
De Binnenhaven ondersteunt leerlingen met internaliserende problematiek (bijv. ASS, angststoornis, depressieve klachten) die vastlopen in het reguliere onderwijs. De focus ligt op zowel onderwijskundige als psychische begeleiding, afhankelijk van de behoeften. Het doel is het herstellen van vertrouwen en de terugkeer naar het regulier onderwijs. 

Na aanmelding volgt een intake met ouders, leerling en ondersteuningscoördinator. Hier wordt een handelingsplan (OPP) opgesteld. Het doel is terugplaatsing naar de stamschool en voorkomen van VSO. De gemiddelde plaatsingsduur is zes maanden, met mogelijk een hybride samenwerking met de stamschool. 

Er wordt gewerkt met lesplanners van de stamschool of online onderwijsaanbod. Daarnaast is er aandacht voor groepsvorming en activiteiten. De Binnenhaven werkt nauw samen met ouders en externe hulpverlening om de gestelde doelen te bereiken. 

Doelgroep
De Binnenhaven is voor leerlingen van 12-18 jaar, met internaliserende problematiek, die tijdelijk of volledig geen onderwijs volgen. Dit betreft leerlingen van de Portus-scholengroep, Zuidergymnasium en Focus Beroepsacademie. Aanmelding verloopt via de ondersteuningscoördinator van de huidige school.  

Bij De Binnenhaven komen we dagelijks in contact met leerlingen die om uiteenlopende redenen vastlopen in het reguliere onderwijs. Hun verhalen zijn uniek, maar er is één rode draad: zij hebben allemaal behoefte aan een plek waar ze weer tot leren en groeien kunnen komen, op een manier die bij hen past.  

Er kan gedacht worden aan leerlingen waarbij sprake is van: 
autisme spectrum stoornis (ASS, of kenmerken van), angstklachten, paniekklachten , psycho-somatische klachten , somberheid of depressieve gevoelens , ingrijpende gebeurtenissen en/of trauma of systeemproblematiek.  

De belangrijkste voorwaarde voor aanmelding is dat de mate van verstoring in het onderwijsproces dusdanig aanwezig is dat de reguliere schoolgang en het primaire onderwijsproces belemmerd worden.

Wij willen voorkomen dat leerlingen tussen wal en schip vallen, we kijken per leerling naar een plan op maat en ook staan we open voor overleg of consultatie. 

In het nieuws!

De Binnenhaven helpt thuiszitters weer naar school (artikel Gemeente Rotterdam)

Lees meer


De Binnenhaven - Carlijn en Marjolein
Fotografie: Rhalda Jansen | Gemeente Rotterdam

Contact:

De Binnenhaven
Marjolein Krist en Carlijn Roozemond 
088 - 37 31 555 
binnenhaven@cvo-portus.nl    

  • Privacy-overzicht
  • Noodzakelijke cookies
  • Cookies van derden
  • Aanvullende cookies
  • Privacy en cookies

Privacy-overzicht

Deze website maakt gebruik van functionele-, analytische- en tracking-cookies om de website te verbeteren. Hiervoor slaan wij informatie op zoals je IP-adres, je surfgedrag en alle persoonsgegevens die je zelf bij ons achterlaat. Wij gebruiken deze gegevens om onze website te verbeteren. Je kunt nu direct toestemming geven voor al deze cookies. Wil je niet (alle) cookies goedkeuren? Dan kun je hiernaast cookies aan- en uitzetten.

Noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies moeten te allen tijde worden ingeschakeld, zodat wij je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Cookies van derden

Deze website gebruikt Google Analytics om anonieme informatie te verzamelen, zoals het aantal bezoekers van de site en de meest populaire pagina's.

Door deze cookie ingeschakeld te houden, kunnen we onze website verbeteren.

Aanvullende cookies

Deze website maakt momenteel geen gebruik van aanvullende cookies/services.

Privacy en cookies

Meer over onze privacy- en cookieverklaring.